Debata Eko 2.0!
Debata Eko 2.0!
1 grudnia 2020 roku odbyła się debata „Eko 2.0. Jak jednocześnie oszczędzać środowisko i pieniądze?”, której partnerem było GP Battery. Grono ekspertów dyskutowało nad tym, w jaki sposób można połączyć troskę o środowisko z oszczędnością pieniędzy. W debacie wzięły udział następujące osoby:
- Jakub Pawłowski – dziennikarz i publicysta specjalizujący się w tematyce ochrony środowiska
- Julia Wizowska – edukatorka ekologiczna, autorka bloga nanowosmieci.pl
- dr Wojciech Szymalski – prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju
- Agnieszka Lewandowska – ekspertka z Eco Harpoon-Recycling Sp. z o.o.
- Piotr Barczak – koordynator polityk ds. odpadów w Europejskim Biurze Ochrony Środowiska, współpracujący z Polskim Stowarzyszeniem Zero Waste
- Wioletta Bartosiewicz – Marketing Manager GP Battery (Poland).
Całe spotkanie prowadziła redaktor Regina Skibińska, publikująca m.in. w Rzeczpospolitej czy Gazecie Wyborczej.
Doktor Wojciech Szymalski na samym początku wspomniał o braku monitorowania celów zrównoważonego rozwoju – mimo określenia ich przez ONZ, nie wszystkie kraje świata raportują, czy udaje im się je spełnić. Z kolei Jakub Pawłowski, który jako dziennikarz wielokrotnie pisał o ekonomii i ekologii, skupił się na problematyce nadprodukcji i nadmiaru. Postawił również tezę, że potrzebne są regulacje prawne i działania władz, aby zmusić firmy do zmian, które przyczynią się do lepszej ochrony środowiska – według Pawłowskiego konsumenci nie mają takiej siły, aby nakłonić przedsiębiorstwa do poprawy sytuacji. Edukatorka ekologiczna i autorka bloga Na nowo śmieci, Julia Wizowska, dała odpór tej wypowiedzi: jej zdaniem na przestrzeni ostatnich pięciu lat stopniowo wzrasta konsumencka świadomość, toteż szersza oferta na rynku pozwoli klientom na podejmowanie właściwych decyzji zakupowych.
Innym poruszanym zagadnieniem była kwestia recyklingu: Piotr Barczak zajmujący się koordynowaniem polityki ds. odpadów w Europejskim Biurze Ochrony Środowiska zwrócił uwagę na to, że zaledwie 2/5 materiałów w Europie poddaje się recyklingowi. Zdaniem Barczaka gospodarka o obiegu zamkniętym jest rozwiązaniem, które może pomóc w rozwiązaniu tego problemu, jednak wraz z tym konieczna jest także edukacja społeczeństwa. Marketing manager firmy GP Battery, Wioletta Bartosiewicz, skupiła się na tym, jak nowe trendy wpływają na przyzwyczajenia konsumpcyjne konsumentów – zarówno ubrania z bioresztek, jak buty z plastiku z oceanów, stopniowo przestają być nowinką na rynku, i zaczynają być coraz powszechniej wybierane. Podała również przykład produktu firmy GP, który także jest w jakimś stopniu produkowany z materiałów z recyklingu: akumulatory GP ReCyko w 1/10 zawierają materiały recyklowane, a same akumulatory wraz z opakowaniem podlegają odzyskowi w 94%.
Agnieszka Lewandowska reprezentująca firmę Eco Harpoon-Recykling mówiła o tym, że należy poszerzać świadomość konsumentów dotyczącą składowania zużytych baterii, jak i dalszych konsekwencji związanych z wyrzucaniem ich w niewłaściwych miejscach. Według Pawłowskiego najbardziej do przeciętnego odbiorcy przemawiają kwestie finansowe – jako przykład podał fakt, że to właśnie z tymi sprawami związane są jego artykuły związane z ekologią/recyklingiem, które są czytane najchętniej. Dr Szymalski dodał, że można połączyć te elementy w skuteczny system poprzez finansowe zachęty dla osób segregujących odpady czy rozwój systemu kaucyjnego.
Wszystkie te głosy złożyły się na niezwykle ciekawą rozmowę, która przedstawia mnogość wątków związanych z przecięciem się dróg ekologii i ekonomii. Zachęcamy do obejrzenia nagrania całej debaty: